Mi is az a tűzzománc?
Egyszerűen megfogalmazva: a fém és az üveg egyesítése magas hőfokon (800°C-on).
Ma formagazdagsága hosszú évezredek alatt csiszolódott ki.
A kutatások alapján megállapítható, hogy az ie. l. évezredben már olvasztottak üveget fémre a Földközi tenger térségében. Varázslatos zománcékszerek (függők, medálok, diadémok...) maradtak fenn ebből a korból Azerbajdzsán, Ciprus, Törökország területeiről.
A régi egyiptomiak még nem a klasszikus értelemben használt tűzzománcozási technológiával készítették bámulatra méltó alkotásaikat, hiszen az arany alapba csupán beleragasztották a drágaköveket, üvegdarabkákat, - tehát az egész tárgyat nem hevítették fel. Ez csak akkor jöhetett létre, amikor a kiváló minőségű fémmegmunkálás (Bizáncban) és az alacsony olvadáspontú üveg előállításának technikai feltételei (Szíria) találkoztak. Ettől kezdve kultúráktól függően a művészetekre érzékeny népeknél különböző, - de sokszor egymásra épülő - zománcozási stílus alakult ki:
- a kelták a vérvörös üveget kedvelték, melyet többnyire bronz fegyverekre olvasztottak,
- a germánok a piros almandin követ részesítették előnyben,
- a bizánciak jellegzetessége az arany háttér előtt álló szigorú, méltóságteljes szentek ábrázolása volt,
- a gótikában az ezüst alapra helyezett áttetsző zománcok csillogása ejtette rabul a tekintetet,
- a barokk megmutatta, hogyan lehet üvegfestékkel miniatűr képeket készíteni pl. a kedvesről,
- a XlX. sz. a grafikai stílusban jeleskedett,
- a XX. sz. átmeneti hanyatlása után, (mikor a zománcot szinte kizárólag edényeken, lavórokon és kádakon lehetett látni) manapság széles palettája mutatkozik meg ennek a szép iparművészeti technikának.
A régi mesterek nyomdokain lépkedve tudunk ékszereket készíteni, de faliképeket is (melyeket kiállításunkon is láthatnak), sőt, dísztárgyakat (dobozokat, szelencéket, tükörkereteket...) vagy portrékat is.
Az üvegporok, a belőlük készült zománciszapok változatossága százféle stílus létrehozását teszi lehetővé a klasszikus csillogó drágakőutánzó hatástól, a nonfiguratív, modern grafika- vagy festményszerű alkotásokig.
A tűzzománcozás szépsége, hogy mindenki megtalálhatja a saját egyéniségének, ízlésének megfelelő kifejezési formát, feltéve, ha elég türelemmel és tisztelettel viseltetik az anyag iránt, hiszen kiismerni két „rideg” anyag megszelídítésének titkait nem könnyű feladat.